17 June 2013

Quiltperikelen

De quiltproblemen lijken eindelijk opgelost. Vorige week heb ik twee middagen met mijn machine doorgebracht in de naaimachinewinkel. Een middag met een mevrouw van Janome. Zij heeft van alles met me doorgenomen en allerlei instellingen geprobeerd en aangepast. Allemaal heel logisch als je het weet. Maar hoe moet je dit allemaal weten? Je zou verwachten dat dat in de handleiding staat. Niet dus! Allemaal kwestie van proberen, zelf uitvinden etc, Niet logisch dus. Bijna had ik spijt van de overstap. Maar goed. Het lijkt nu allemaal in orde te zijn.
Het middenstuk van de Round Robin is gequilt. Het hart van de ster heb ik uitgehaald en opnieuw gedaan. Nu, op de foto, zie ik plotseling dat de bloem niet precies in het midden staat. Wordt dus nog een keer uitgehaald en opnieuw gedaan............., ik weet nu immers hoe het moet..........! Het quilten dan. In uithalen was ik inmiddels al kampioen.
Ik heb met de borduurmachine gequilt. Bij de machine heb ik de Acufil Tool gekocht waarmee je heel makkelijk kunt quilten. Er zit een grote ring met magneten bij die het eenvoudiger maken om een deel van de quilt in te spannen. Voor mijn probleem-handen en -schouders is dat veel minder belastend. En als alles goed werkt, ziet het er ook nog mooi uit. Maar je moet dan wel even goed het middelpunt bepalen .....haha!

(even op foto klikken, dan zie je het iets beter)
Voor de hele quilt gebruik ik een patroon dat ik als een soort  'overall' patroon kan gebruiken. Dat heeft ongeveer hetzelfde effect als bij een longarm machine. Het is handiger dan helemaal uit de vrije hand quilten. De quilt is vrij groot 2 x 2 m en zwaar. Ik probeer een paar keer in de week twee uur eraan te besteden. Meer gaat niet vanwege eerder genoemde problemen. Op deze manier kan ik hem eind van het jaar afhebben zonder dat mijn lijf een wrak is :-)

Details

De rest van de week vertoeven we in het West-Brabantse land en een dagje in Zeeland. De weersvooruitzichten zijn goed dus dat wordt genieten. Er gaat geen quiltwerkje mee, wel een breiwerk en een boek. Voor de rest wordt het gewoon lekker nietsdoen of heel veel internetten, vooral heel veel blogs lezen. Ik loop heel ver achter!

Oh ja, de blogproblemen zijn opgelost of beter gezegd, ze zijn er niet, als ik met Firefox werk. Voor bloggen en Faceboek heb ik Firefox ingesteld, voor de rest blijf ik gewoon IE gebruiken want daar ben ik aan gewend en die werkt zo gemakkelijk.

Fijne week voor iedereen en geniet van het mooie weer!

13 comments:

Vlijtige Handjes said...

Hij wordt wel héél mooi. Ik vind het altijd zo knap quilten met de machine.
Geniet van je vrije dagen en lekker een zonnetje erbij.
groetjes Anita

Anonymous said...

wat fijn dat je de oplossing hebt gevonden, je quilt ziet er erg mooi uit

martine said...

Knap hoor. Stikken, zig-zag en een knoopsgat maar dan houdt het op.
Fijne vakantie.

Guusje, said...

Wat prachtig gequilt. Het is een beautie. En gelukkig dat je blogproblemen zijn opgelost.

Lida said...

Fijn dat je zulke mooie resultaten boekt en wat een gave patronen heb je uitgezocht! Deze ken ik niet, dus ben heel benieuwd waar je die vandaan hebt! En iedere keer wat wordt ook een gaaf geheel! Geniet van je mooie dagen, groetjes
Lida

Grit said...

Wow, das sieht wunderschön aus.
Liebe Grüße Grit

AnitaS said...

Je machinaal borduurwerk ziet er mooi uit. Fijn dat de problemen zijn opgelost. Fijne week.

Carin Wijnand said...

Wat fijn dat je nu goed kan werken met je machine. Heb zelf ook een nieuwe machine en moet er echt aan wennen en dan quilt ik er nog niet eens mee. Fijne vakantie !

Narelle said...

Good news and lovely quilt :)

GRANNY'S HOUSE said...

Wat ziet hij er mooi uit zo en wat heerlijk dat het nu werkt, ik doe alles nog steeds op de hand, want bij mij werkt de naaimachine jammer genoeg niet ivm nek en rug hernia.

Veel plezier en groetjes
Ines

Ingrid said...

Wordt mooi hoor! Fijn dat de problemen opgelost zijn. Dat geeft zo'n akelig gevoel.
Groetjes Ingrid.

Annemiek said...

Jee wat wordt dat mooi! Kun je dat met je machine op een of andere manier instellen of is 'free-hand'?
(ik kan er nog steeds niks van)
Goed dat je nu niet in t Limburgse bent: dochter is in Maastricht bijna gesmolten....

Hannah said...

Ik zou nooit hebben geweten dat u zoveel problemen hebt gehad, als u er niets over had geschreven! That's about the limit of my Dutch, but I just wanted to drop in and say this quilt is gorgeous, expecially the center! I love that you put a curvy rosette in the middle of a star with a lot of sharp angles. I wish you'd post it as a work in progress on Kollabora, the crafting and DIY community I'm part of—I'm really curious to see how it progresses!