07 November 2011

Boutis

Boutis is iets wat ik al lang eens had willen doen. Zaterdag was het dan eindelijk zover. Bij Marij in Beek werd een workshop gegeven en met nog drie quiltvriendinnen en 7 andere dames hebben we een leerzame en erg leuke dag gehad. Wat is deze techniek toch vreselijk leuk om te doen. Heel bewerkelijk en in mijn geval pijnlijk voor mijn handen, maar dat mag de pret niet drukken. Een bedquilt zal er niet in zitten, maar wat mooie kussens of kleine projectjes gaat wel lukken.

Bij boutis quilt je een boven- en onderkant op elkaar met kleine steekjes. Uiteraard volgens een bepaald patroon. Meanderen zal hier niet werken. Kleine steekjes lukken echt goed omdat er geen tussenvulling in zit. Later vul je de motieven op met katoenen draad en een andere flossige vulling, waarvan ik de naam helaas niet weet. Als je kilometers wilt maken is dit geen geschikte techniek, maar als je lekker rustig op de bank wat wilt prutsen, is dit heerlijk om te doen. Leuke afwisseling met andere projecten.
Stom van me dat ik vergeten was om mijn fototoestel mee te nemen. Jullie zullen dus genoegen moeten nemen met een foto van mijn werkstukje dat een naaldenmapje zou moeten worden. Maar dat vind ik zonde. Waarschijnlijk ga ik het in een kussen verwerken.
Boutis is a technique I have wanted to do for ages. Last Saturday I finally went to a workshop with some quilting friends. We learned a lot and had a most enjoyable day. Boutis is an old French technique to make warm clothes for cold days. (please Google and you will find lots of information). Two layers of cotton are quilted together with small stitches. Stitches will be small because there is no batting in between the layers. Then certain parts of the quilt pattern are filled with cotton thread or another filling which make the patterns stand out. It is a time taking technique but so much fun to do. I probably will never make it to a bed quilt but I can see me doing a pillow or a kind of doily. I forgot to take my camera so I only have my small project to show. It is meant to become a needle case but I think I will use it in a pillow.


Dit is de kant waarop je werkt.
Here is where you work on

Dit is het effect na het vullen.
This is how it looks after filling.

There is no front and back to this technique. After washing the filling holes should be closed and you will not see any difference in front and back. That is.... if you quilt neatly with small stitches. Hmmm I am not sure about this yet......
Er is geen voor- of achterkant bij deze techniek. Na het wassen moeten de vulgaatjes gesloten zijn en moeten voor- en achterkant er hetzelfde uitzien. Tenminste als je netjes en met kleine steekjes quilt. Wat mij betreft heb ik hier toch mijn twijfels over. Ik ben niet zo'n handquilter, maar tot nu toe ben ik tevreden over mijn steekjes.

25 comments:

Inge said...

Lijkt me héél moeilijk en hartstikke veel werk, maar wel een super geweldig resultaat!

Fijne dag,
Inge

Wilma Kuin said...

Lijkt mij zoveel werk en moeilijk om te doen,..
Het is wel erg mooi!!

GRANNY'S HOUSE said...

Wat mooi, laat ik daar nog maar niet aan beginnen, dus snel weg bij jou, want anders...........

Groetjes
Ines

Simone de Klerk said...

Wat leuk! Ik heb deze techniek nog nooit gezien. Ziet er erg mooi uit, als het opgevuld is.
Knap, dat je het ondanks de pijn toch doet!

AnitaS said...

Veel werk maar wel een heel mooi resultaat.

Lida said...

Wat gaaf, had best ook die workshop willen doen, vind het een geweldige manier van handwerken en zonder tussenvulling een stuk lichter dan quilten! Inderdaad zonde voor een naaldenmapje, maar je maakt er vast een perfect kussen van! Groetjes
Lida

Annelies said...

Nog nooit gedaan, maar het lijkt me erg leuk.

quiltingmieke said...

piep

heb er ook een les in gevolgd en twee werkjes in gemaakt,leuke techniek vond ik het wel

Erg mooi gaat het worden hoor

knuf mieke

Bev C said...

Hello Jossie,

Good luck with the Boutis. A wonderful project to work on it may even turn into a quilt!!!
Happy days.
Bev.xoxo

Marie-José H said...

Ik vind het een hele mooie techniek. Net zoiets als Zaans Stikwerk. Prachtig.

Francien said...

Ja mooi Jossie...maar zo niet geschikt voor mijn vingertjes...maar het ziet er prachtig uit...een beetje als "whole cloth white on white"met alleen maar doorpitten...met tussenvulling allerdings....heb er ooit een kussen mee gemaakt maar vind kleurtjes leuker....deze techniek lijkt me ook heerlijk om te ontspannen...niet vlug doen maar mooie steekjes maken.....ben benieuwd naar het eindresultaat.....lekker doorprikken en "lontjes"doortrekken ...succes verder...groetjes Francien.

katrien said...

Dit gaat mooi worden.

Vlijtige Handjes said...

Dat is echt een geduld werkje maar zo mooi! Het is een leuk patroon maar ook dat gaan we als AFFO voorbij zien komen. :) Lekker dat je weer zo bezig bent.
Groetjes Anita

Plakhuis said...

Dat ziet er leuk uit! Wel een geduld werkje. Maar met mooi resultaat.

Berna said...

Boutis is erg mooi. Ik heb het ooit op een tentoonstelling gezien als lijfje voor een bruidsjurk. Prachtig!!

Klaske said...

Dat ziet er goed uit Jossie!!Het lijkt me wel leuk om deze techniek ook eens te doen, en dan minj trouwjurk te gebruiken...

Guusje, said...

Wat leuk om te doen het is een prachtige techniek. Het ziet er heel mooi uit wat je hebt gedaan.

Narelle said...

Looks very interesting :)

Roos said...

Dat ziet er erg indrukwekkend uit..mooi.
Groetjes Roos

Joyce said...

Wat goed van je!! Vind dit toch ZO MOOI!!

ria vogelzang said...

Knap hoor! Het lijkt me wel heel veel werk, maar het resultaat is schitterend!

susiloci said...

Yo nunca lo hice,pero el resultado me gusta mucho.

Anonymous said...

Boutis is mooi. Ik kocht ooit een pakketje met alle benodigheden er in in Sainte Marie, jaren geleden.
Ik laat het nog maar even liggen.
Doe maar rustig met je handen Jossie, stoppen voor het pijn gaat doen.
't Wordt wel mooi!

Nana's Quilts said...

This is really lovely. I watched a little video on the internet and saw how it was done. Now actually doing it myself. . . . I don't know. You seemed to have done a very nice piece. I guess it's lots and lots of practice. Hope you are doing well.
Marne

Jantine said...

Oef wat intensief, het ziet er schitterend uit! En het belangrijkste... je vindt het leuk om te doen.